De betuwelijn in cyberspace
of hoe je een aktieplan in de kiem smoort
Christine Karman (consultant bij het automatiseringsbedrijf BSO/Origin)
"Op de digitale snelweg komt u een spookrijder tegemoet".
Een zin die niet anders kan dan angst teweegbrengen voor het fenomeen
dat met een slechte metafoor "de digitale snelweg" is
genoemd. Het is de titel van een stuk in deze krant van donderdag
29 december. Een stuk van Peter de Leeuw, beleidsambtenaar bij
het ministerie van Verkeer en Waterstaat, over het Nationaal Aktieplan
Elektronische Snelwegen (NAP) dat vorige week is gepubliceerd,
onder meer via het internet.
Peter heeft het niet helemaal begrepen volgens mij.
Hij heeft het over de grote hoeveelheden informatie die via "de
snelweg" de burger bereiken, en noemt problemen die hij daarbij
ziet. Hoe kan de burger "deze snelweg-stortvloed op een verantwoorde
manier verwerken?" is een van zijn vragen, gevolgd door zijn
constatering dat "snelwegofielen deze vraag niet als een
probleem beschouwen". Ze vinden technische oplossingen (blijkbaar
was er dus wel een probleem) hetgeen kortzichtig zou zijn. De
burger moet zelf in staat zijn de informatie te filteren. Maar
dan komt er een belerende opmerking dat "de digitale burger
niet heeft leren selecteren en waarderen". Als je dat schrijft
heb je geen hoge dunk van je medeburgers, en bovendien besteedt
het aktieplan juist aandacht aan de maatschappelijke dilemma's
die in de informatiemaatschappij kunnen ontstaan. Dilemma's als
een mogelijk kloof tussen informatie-"haves and have nots",
inadequaat onderwijs, vermeende achterstand van vrouwen en de
kosten die de informatiesnelweg voor de burger met zich meebrengt.
Vormen deze dilemma's dan een reden om nieuwe technologie buiten
de deur te houden? Dan worden we allemaal "have-nots".
Wat is de gedachtenfout die Peter maakt, en die met hem heel veel
mensen maken in de discussie over de digitale snelweg. Zodra je
praat over een snelweg denk je aan een stroom, in dit geval van
informatie. Informatie die heel hard de ene kant op gaat, en parallel
maar onafhankelijk ervan een stroom die net zo hard de andere
kant op gaat. Dan ontstaat ook de vergelijking met een spookrijder:
die heb je op autosnelwegen dus zal je die hier ook wel hebben.
Een burger die heel hard zijn informatie de verkeerde kant de
snelweg op stuurt, met als gevolg een informatie-kettingbotsing.
Vreselijk!
Maar de snelweg is alleen een metafoor, ze staat voor de Nationale
Informatie Infrastruktuur, de NII. Al Gore mocht niet praten over
breedbandverbindingen voor informatieuitwisseling (politieke belangen
en zo) en vond toen de "information superhighway" uit.
Een Informatie Infrastruktuur is heel wat anders dan een snelweg,
en eigenlijk is het ook nog niet de goede term, ik prefereer de
"Informatie- en Communicatie Infrastruktuur". Het telefoonnet
is een communicatie infrastruktuur, heb je daar spookrijders?
Een goede infrastruktuur, is die verantwoordelijk voor een overvloed
aan informatie? Nee, een goede infrastruktuur maakt het mogelijk
veel informatie te verkrijgen en dus de juiste informatie te selecteren.
Net zoals een krantelezer informatie selecteert. Soms gaat dat
niet goed en lees je per ongeluk een artikel over spookrijders,
en zo zal ook de burger in de NII moeten selecteren en filteren.
Zij of hij zal ook beter worden geinformeerd, want er is meer
om te selecteren en dus een grotere kans op goede informatie.
Een "Communicatie Infrastruktuur" leidt tot de global
village die McLuhan al zag. Is dat verkeerd? Leidt dat dan tot
spookrijders en botsingen? Of tot de afstomping die we nu zien
bij het teveel TV kijken? In tegendeel, als je teveel TV kijkt
stomp je af omdat je wel veel ellende ziet maar niks kan doen,
althans niet direkt. De NII geeft je de mogelijkheid tot tweerichtingverkeer,
of veelrichtingverkeer (alleen al daarom deugt de term snelweg
niet) waardoor je wel onmiddellijk je met iets kan bemoeien, ook
als dat iets zich aan de andere kant van de wereld afspeelt. Mooi
toch?
Het verschil tussen eenrichtingverkeer (TV) en veelrichtingverkeer
(NII) laat zich illustreren met een voorbeeld dicht bij huis.
De krant is een eenrichting-medium. Een klein aantal mensen kan
discussiëren (bijvoorbeeld Peter en ik), de rest leest, passief.
De meningsvorming wordt bepaald door die paar mensen die schrijven
(u kunt wel allemaal een ingezonden stuk schrijven, maar daar
wordt de krant niet overzichtelijker van). De rest is het er mee
eens of haakt af . Een voorloper van de NII is het internet, en
daar speelt zich dezelfde discussie af als hier tussen Peter en
mij. Alleen, daar doet iedereen mee. Iemand schrijft een stukje,
een ander reageert, veel mensen reageren, en gaandeweg ontstaat
een mening, een consensus. Er gaat veel informatie heen en weer,
maar het resultaat is effectieve communicatie tussen vele mensen.
Mijn mening hier wordt ook ten dele bepaald (gevoed) door die
discussie op het internet. En u kunt meedoen, als u wilt, via
de mailinglist nap-nl@surfnet.nl (sorry voor de term, Peter).
In die discussie op het internet over het aktieplan merkte iemand
op over een aantal ambtelijke stukken dat het "perfecte innovatiekillers"
zijn. Er worden zoveel eisen gesteld, zoveel voorbehouden gemaakt
en vergunningenstelsels bedacht dat ieder initiatief bij voorbaat
wordt gesmoord. Dat geldt niet voor het Nationaal Aktie Plan.
Het geldt wel voor de stukken (zoals donderdag in deze krant)
die geschreven worden over de NII ("de snelweg") waarbij
het een vooropgezet doel lijkt een ontwikkeling te smoren zonder
dat men zelf een duidelijk beeld heeft van die ontwikkeling.
Wat is dan het nut van de NII?
In onze maatschappij wordt in toenemende mate de economische bedrijvigheid
bepaald door informatie in plaats van goederen. Niet wie de goederen
heeft of vervoert verdient geld, maar degeen die de informatie
over die goederen heeft, degeen die de communicatie beheerst.
Dat geldt in de financiele wereld, waar banken niet meer de logistiek
van het geld regelen maar de logistiek van de informatie. Ik zie
mijn geld via bankafschriften en pinpasjes en slechts een klein
deel contant.
Het geldt ook voor bedrijven in de logistieke sector. Of het nou
KLM Cargo is of een stadskoerier, hun succesfactor is de informatie
over de goederen die ze vervoeren en de communicatie om die goederen
op het juiste tijdstip op de juiste plek te krijgen. Alleen, wat
ontbreekt is een middel om die informatie en communicatie soepel
te laten verlopen. De een gebruikt satellietverbindingen en electronic
mail, de ander zaktelefoons en opschrijfboekjes. Hoe aardig zou
het zijn als we één infrastruktuur hadden voor die
informatie en communicatie: een Nationale Informatie en Communicatie
Infrastruktuur.
In het Nationaal Aktieplan wordt voorgesteld voorbeeldprojecten
te starten in de openbare sector en in het bedrijfsleven. Schiphol
en Rotterdam worden daaarbij expliciet genoemd als informatieknooppunten.
Het aanleggen van een goede informatie-infrastruktuur daar zal
van grote invloed zijn voor de economische ontwikkeling, niet
alleen van Rotterdam en Schiphol maar van ons land als geheel.
Nu staat op de planning een spoorverbinding van Rotterdam richting
Duitsland om goederen gemakkelijker door te kunnen vervoeren:
de Betuwelijn. Maar is dat een goed idee? Ligt de toekomst van
ons land in een spoorlijntje door de Betuwe? Kunnen we concurreren
met de high-tech uit Japan en de VS met een spoorlijntje? Dat
gelooft toch niemand?
Als we de Rotterdamse haven een plezier willen doen dan zorgen
we voor een informatie infrastruktuur. Dan leggen we een Betuwelijn
aan, niet door het groen van de Betuwe maar in Cyberspace, de
denkbeeldige ruimte van informatie en communicatie waarvan voor
het eind van deze eeuw alle bedrijven en erg veel burgers deel
zullen uitmaken.
Denk je eens in, acht miljard moet de Betuwelijn kosten, om wat
spoorrails neer te leggen, wat een communicatienetwerk we daarmee
kunnen aanleggen. Voor dat bedrag kunnen we in een paar jaar van
Nederland een stukje "global village" maken.
Of wachten we op "Europa"? Wachten we op de ons omringende
landen of de VS? Het is zeker dat niet ieder land het knooppunt
van de Europese of Mondiale Informatie Infrastruktuur zal kunnen
zijn. De eerste landen die dat voor elkaar hebben zullen de bedrijvigheid
naar zich toe trekken en anderen in het donker achter laten. Willen
wij het Volendam van Europa worden, leuk om te zien maar je moet
er niet wonen, je kan er niet werken? (sorry Volendammers, je
begrijpt wat ik bedoel).
Ik vind het Nationaal Aktie Plan een goed initiatief. (Nog) niet
ideaal, maar goed genoeg en wellicht op tijd. Wat nu nodig is,
is een voortvarende aanpak om het plan verder uit te werken en
te beginnen met het uitvoeren ervan. Het mobiliseren van bedrijven,
overheid en burgers om te komen tot een informatie- en communicatie
infrastruktuur waarmee we voorop lopen in plaats van achteraan.
Dat vraagt ook keuzes, creatieve oplossingen, zoals de rol van
de derde wereld, hoe laten we die ervan profiteren, werkloosheid,
of het mileu, hoe wordt dat er beter van, of discriminatie, zowel
in "oude" vormen als in nieuwe, hoe voorkomen we dat
we nieuwe klassen van haves en have-nots krijgen. De "Betuwelijn
in Cyberspace" biedt toch prachtige mogelijkheden om iedereen
te betrekken bij het aanpakken van allerlei problemen, voor het
vinden van creatieve oplossingen? Laten we nou niet gaan muggeziften
of ons als hedendaagse Luddieten gedragen. Laten we ons bewust
zijn van de tijd waarin we leven en van de snelheid waarmee onze
maatschappij aan het veranderen is en gewoon instappen in onze
digitale Betuwelijn.
|