December 1996 |
Zo word je een spin in het wereldwijde web
Een zakenvriendin in New York, een managementadvies
of de laatste cijfers van het CBS
. Internet zit barstensvol
informatie. Als je maar weet waar je het zoeken moet. VB Magazine's
Internet-gids voor werkende vrouwen.
door Christine Karman
Internet is voor een groeiend aantal mensen niet meer uit hun
leven weg te denken. Mensen die een aantal uren per dag op het
net zitten, veel van hun kennissen via het net hebben leren kennen
of die zelfs, zoals ik, samenwonen met iemand die ze via het net
hebben ontmoet, zullen niet meer zonder kunnen Anderen zijn sceptisch
en denken, ten onrechte, dat Internet wel weer voorbij zal gaan.
Er zijn wel bedreigingen voor de continuïteit,. De groeiende
hoeveelheid spam (ongewenste reclame via e-mail), discussies over
kinderporno en censuur, en zelfs regelrecht netmisbruik stellen
het net soms in een kwaad daglicht. Zo was er in oktober '96 commotie
nadat honderdduizenden Internetgebruikers een e-mailbericht hadden
ontvangen waarin kinderporno werd aan geboden. Onderzoek van onder
meer d FBI leerde dat het in werkelijkheid een actie was om de
veronderstelde afzender va het bericht een hak te zetten. Duizenden
mensen belden wereldwijd de politie Toch blijkt dat Internet in
staat is dat soort bedreigingen te weerstaan. Ook in ons land
waren de meeste Internet-gebruikers mede dankzij het meldpunt
kinderporno, nog dezelfde dag op de hoogte van de werkelijke achtergrond
van het gebeurde. Internet zal de komende maanden en jaren nog
heel sterk veranderen, maar het zal niet meer weggaan. WORLD WIDE WEB
Het deel van Internet dat de meeste aandacht krijgt is het World
Wide Web (WWW), voor veel mensen is dat hetzelfde als Internet.
Het is een enorme verzameling pagina's met tekst, foto's, tekeningen,
bewegende beelden, geluiden en andere uitingen. Heel veel bedrijven
hebben hun eigen site op het WWW waar ze reclame maken
voor zichzelf of de aandacht proberen te trekken door interessante
informatie aan te bieden. Veel individuen hebben een persoonlijke
homepage waarop ze iets over zichzelf vertellen, over hun
hobby of over hun idool. Sommigen hebben een origineel idee en
komen met hun homepage in het nieuws, zoals de jongen die op Internet
oplossingen verzamelde van de scoorkaarten van Smith's chips,
waardoor iedereen kon winnen en de fabrikant zich genoodzaakt
zag de actie voortijdig te beëindigen. je kunt het WWW alleen
bekijken ('over het WWW surfen') met een browser, een programma
dat de pagina's voor je opzoekt
en ze op je beeldscherm laat zien. De meest gebruikte browsers
zijn Netscape en Microsoft Internet Explorer. Pagina's
op het worden geïdentificeerd met een URL (Uniform Resource
Locator), een soort adres: een normale pagina begint met
http:// (vaak
wordt dat weggelaten omdat erachter bijna altijd volgt: www, dat
is voldoende om te zien dat het een URL is). Pagina's verwijzen
naar elkaar via een link. Er zijn ook links die naar een e-mail
verwijzen, naar een nieuwsgroep of naar iets anders. De meest gebruikte functie op Internet is electronic mail. Iedereen op het net heeft een e-mailadres. E-mail is een uiterst informele manier van communiceren, anders dan telefoon of brief. De meeste men sen zijn als ze via e-mail communiceren veel spontaner dan over de telefoon, het .geen de atmosfeer op Internet vaak ten goede komt. Een van de oorzaken van die spontaniteit is dat mensen die veel e-mail krijgen weinig tijd nemen om de e-mail te beantwoorden en veel meet primair reageren dan in een gewoon gesprek. Een andere oorzaak kan zijn dat e-mail een visueel medium is; blijkbaar reageert de menselijke geest anders op visuele prikkels dan op auditieve. Na e-mail zijn de nieuwsgroepen (of discussiegroepen) het oudste onderdeel van Internet. Er zijn 15.000 nieuwsgroepen wereldwijd beschikbaar, en er is over ieder onderwerp dat je kunt bedenken wel een nieuwsgroep. Iedereen kan deelnemen aan discussies in nieuwsgroepen, vooropgesteld dat je de software daarvoor hebt, die meestal gratis verkrijgbaar is via je Internet-provider. Dan zijn er nog heel andere delen van Internet, zoals diverse chat-omgevingen (een soort babbelboxen, communicatiemiddelen en specialistische informatieverzamelingen. De chat-omgevingen zijn de bron van de veel genoemde 'netromances'.
Erg in is momenteel videoconferencen, omdat je sinds kort
voor driehonderd gulden een kameraatje kunt kopen dat je op je
computer kunt aansluiten en waarmee je via Internet kunt videoconferencen.
HOE KOM JE OP HET NET? Er zijn heel veel Internet-providers in ons land, bedrijven en organisaties die hun klanten in staat stellen via modems en computers op Internet aan te sluiten. Sommige daarvan bieden in het hele land Internet-toegang voor een lage prijs, en verder niets. Ze hebben inbelpunten in alle PTT-regio's, dat is belangrijk omdat iedereen liefst lokaal wil inbellen. Andere providers richten zich op een regio en zijn alleen in die ene regio aanwezig, maar bieden dan wel war meerwaarde in de vorm van informatie over de regio. Sommige grote providers zoals Planet Internet bieden behalve goedkope toegang ook een website met heel veel informatie. Dan zijn er providers zoals XS4ALL en NLnet die meet functies bieden en meet service, die meet expertise hebben om ervaren gebruikers van dienst te zijn. NLnet richt zich meer op de zakelijke markt. Het verrassende is dat deze providers nauwelijks duurder zijn dan de andere. Een goede manier om een provider te kiezen is bij de boekhandel een pakketje te kopen van bijvoorbeeld Planet Internet waarbij je een aantal uren Internet cadeau krijgt. In die gratis uren zoek je op Internet naar de provider die jou het meest aanspreekt en daar neem je vervolgens een abonnement. Een overzicht kun je vinden bij Zwiets's Internet Producties (of in een van de computerbladen). Kies daarbij niet al te automatisch voor de goedkoopste providers; die bieden meestal maar weinig support en je kunt er zodra je war meer gevorderd bent ook minder mee doen dan je zou willen. Zorg er tijdens je verkenning vooral voor je gratis uren niet te overschrijden omdat je dan automatisch abonnee bent en een rekening krijgt.
Het aandeel van vrouwen op Internet is klein in ons land, maar
groeiend. De schattingen van het aantal vrouwen op het net lopen
uiteen van 4 procent (onder gebruikers van de Internet-provider
XS4ALL) tot 25 procent (schatting van de Automatiseringsgids).
MIDS, een Amerikaans bureau gespecialiseerd in statistieken van
Internet-gebruik, komt tot 11 procent voor Nederland. Deze verschillen
worden waarschijnlijk veroorzaakt door verschillen in onderzoeksmethoden
enerzijds en verschillen in doelgroep anderzijds. XS4ALL heeft
een imago van hackers en technische hoogstandjes en heeft
een jong publiek, blijkbaar trekt dat minder vrouwen. Het aandeel
van vrouwen bij XS4ALL in '93 was een half procent, dus ze gaan
wel vooruit. MIDS kijkt naar Internet-providers en laat misschien
de kleinere particuliere providers net zo zwaar tellen als de
grotere universitaire waar gemiddeld meet vrouwen zitten, en komen
zo tot een te laag percentage vrouwen. Het werkelijke percentage
zal ergens tussen de 11 procent en 25 procent zitten. |