home

VB Magazine (1997)
Eerdere columns:
1 2 3 4 5 6 7


NB Deze tekst is geschreven in 1997. Alle opmerkingen en kritiek hebben betrekking op de site zoals die er toen was. Veel van de betreffende sites zijn inmiddels heel anders en veel beter. Sommige sites zijn verplaatst waardoor de links niet meer werken. (ck)

Minister Wijers zegt dat Nederland achter loopt op de Digitale Snelweg. Als je kijkt naar het aanbod van mode-informatie op het Nederlandse Internet dan ga je hem geloven. Zoekend op "mode" kom je terecht bij het Nederlands Mode Instituut dat de mode van het komende seizoen afdoet in een paar regels tekst of bij www.fashion.nl dat slechts een karig aanbod heeft van wat winkels en leveranciers, zonder bindend verhaal.
Internationaal ligt het anders. Met Yahoo (www.yahoo.com) kom je op de modepagina's van Beatrice's Web Guide (www.bguide.com, een initiatief van Yahoo en Women's Wire, www.women.com). Naast heel veel interessante informatie vind je er een moderubriek, met "Hot for Fall", "Ask Beatrice" en "Lipstick Sites". En heel veel links. Eén daarvan leidt naar Fashion Planet. Daar wordt je met "Windows on New York" in een virtuele wandeling door New York langs de etalages geleid op Madison en 5th Avenue. Op een plattegrondje klik je bijvoorbeeld op de naam Kenzo en op een ander deel van je scherm komen dan de etalages van Kenzo tevoorschijn. Leuk, maar nuttiger zijn natuurlijk commentaren en tips (bijvoorbeeld "What's hot and what's not").
Oók via Beatrice kom je bij het Britse Designer City (www.designercity.com), een goed vormgegeven site met "tips for chicks", "Fashion Patrol" (wie ging er in de fout deze maand) en "names to watch" over designers die het gaan maken. Korte overzichten van bekende Engelse ontwerpers met mooie foto's geven een snelle indruk van de huidige modetrends in Londen. Zoeken is moeilijk in al deze modesites. Alle ontwerpers en modeshows staan wel ergens op het net, maar je hebt Yahoo of Altavista nodig om ze te vinden. Het valt op dat al deze modesites heel mooi zijn vormgegeven, maar daardoor nogal traag zijn. Men heeft niet kunnen nalaten de websites een afspiegeling te laten zijn van de glamour van modeshows en glossy modebladen. Die je trouwens ook op het net kunt vinden, in verschillende edities. Van Elle kun je de Franse versie lezen (www.elle.fr) of bijvoorbeeld de Amerikaanse (www.ellemag.com).
De reden dat Nederland achterloopt op de digitale snelweg is voor een deel gebrek aan durf bij het investeren in nieuwe technologie. Zou er dan ook in de modebranche geen bedrijf zijn dat het aandurft een fatsoenlijke Nederlandse mode-website te maken?


Christine Karman

7